Vizsgálati lehetőségeka Bosch EPS-604 típusú befecskendező próbapadon


 

bmelab_29_02.jpg

 BOSCH EPS 604-es Diesel befecskendező próbapad

Fölszerelhető szivattyúk


A meglevő felfogató közdarabokkal a dokumentáció szerint a következő szivattyúk szerelhetők föl:
Soros szivattyúk közül: PES típusok, pl. PES AS 151/155, S 418, PES M (RSF 1)
Forgóelosztós szivattyúk közül: Bosch EP/VA, EP/VM, VE, CAV-DPA, VE..F

A rendelkezésre álló mérőporlasztók az alábbi típusokhoz felelnek meg:

Bosch EP/VA, EP/VM, VE..F, Diesel KIKI NP-VE, NP-PES..K
(172 bar nyitónyomással 8 db, és 147 bar nyitónyomással 6 db porlasztó)

A fogasléc állás mérőeszközzel a következő szivattyúkon lehet méréseket végezni:

Bosch PE..M, A, B, Z, ZW(M), Az előtöltés állítómű, ill. az előlöket mérésére szolgáló eszközök a Bosch EP/VA-A,B,C,  EP/VM, valamint a  Diesel-KIKI NP-VE szivattyúkhoz alkalmazhatóak.

 Soros adagolószivattyúk vizsgálata

 1. Egyenletes szállítás ellenőrzése különféle fordulatszámok mellett


Az egyes hengerekbe juttatott mennyiségeknek a lehető legjobban egyezni kell. Ez különösen indokolt üresjáratban, amikor a túl nagy eltérések a motor billegéséhez vezethetnek. Ugyanakkor teljes terhelésen sem kívánatos, hiszen míg néhány hengerben van légfelesleg, addig mások már rég füstölne, ráadásul a hőterhelésük is sokkal nagyobb. Ezzel együtt a fogyasztás emelkedik, a teljesítmény pedig csökken, ahogy a motor élettartama is.

Gyakran –főleg kopott szivattyúknál- nehéz kompromisszumot találni, melyik üzemállapotban egyezzenek a mennyiségek. Általában azt lehet mondani, hogy járműveknél, ahol a teljes terhelés ritkán, az üresjárat gyakran fordul elő –és a komfortérzet sem csökkenhet- az üresjárati mennyiségnek célszerű egyezni. Munkagépeknél, generátoroknál, ahol az üresjárat nem játszik szerepet, a teljes terhelés annál inkább, nyilván a teljes terheléshez tartozó mennyiségeket célszerű egyformára beállítani.

2. Egyenletes szállítás beállítása, eltérések korrigálása


Miután az 1. Pont szerint megtörtént a szállított mennyiségek ellenőrzése, azok korrigálását is el kell végezni.

3. Üresjárati- és leszabályozási fordulat beállítása


Az üresjárati fordulatszám megfelelő beállítása elsősorban a szabályzó finomhangolásával érhető el. Általában nem megfelelő megoldás a gázkar beállításával emelni az alapjáratot, mert az a szabályzó több tulajdonságára is kihatással lehet, pl. a motorfék üzemben adagolt mennyiségre. Ezért a gyártó által előírt üresjárati fordulatszámon ellenőrizni kell a szállított mennyiséget, majd a szabályzón keresztül beállítani azt.

A leszabályozási fordulatszám elérésekor kezdi a szabályozó visszahúzni a fogaslécet a 0 töltés irányába, azonban a teljes visszahúzásához még tovább kell emelni a fordulatot. Ez teljesen normális, a kívánt értékekről a katalógusok adnak felvilágosítást. Általában megfelelő, ha befecskendezett mennyiség csökken, hiszen ilyen magas fordulatszámon a motornak már egyre több tüzelőanyagra lenne szüksége, hogy tovább növelje fordulatát. Ezért nem szükséges feltétlenül a mennyiséget nullára csökkenteni.

Ha a leszabályozási fordulatszámot túl magasra állítjuk be, a motoron veszélyesen magas fordulatszámok jelentkezhetnek terhelés nélkül, ami a motor károsodásához vezet. Ha túl alacsonyra vesszük, akkor már a névleges fordulatszám elérése előtt elkezdhet csökkenni a befecskendezett mennyiség, így a névleges teljesítmény nem lesz elérhető. Ezért fontos a leszabályozási fordulatszám megfelelő beállítása, amihez többnyire részletes gyártói leírás, vagy nagy tapasztalat szükséges.

4. Füstkorlátozó szelep működésének ellenőrzése, beállítása (ADA, ALDA)


A füstkorlátozó szelep működésének lényege, hogy a töltőnyomás (szívó motoroknál a légnyomás) függvényében engedjen nagyobb mennyiségű tüzelőanyagot a motorba juttatni.

A szelep működésének ellenőrzésére a töltőnyomás emuláló berendezés segítségével van lehetőség. E szerkezet a kívánt nyomást vagy vákuumot állítja elő a szelep működésének megfelelően. Így előállítható a próbapadon olyan üzemállapot, amikor még nincs töltőnyomás, és olyan is, amikor a töltőnyomás maximális értékű. A katalógusokban részletesen szerepel adott típushoz, mekkora töltőnyomásnál, mekkora fordulaton, mekkora mennyiséget kell szállítania az adagolónak.

Ha töltőnyomás nélkül is a maximális töltőnyomáshoz tartozó mennyiséget juttatnánk be, akkor a füstölés megnőne, amíg a töltőnyomás felépül. Bár kétségtelenül ez a beállítás segíti elő leginkább a töltőnyomás felépülését, és a kívánt teljesítmény leadását. A töltőnyomás felépülésével a füstölés megszűnne.

Ha mindenkor a töltőnyomás nélküli mennyiséget fecskendeznénk be, a motor teljesítménye nagyjából  a szívó motoréval lenne megegyező. Bár füstölés nem jelentkezne, ez a megoldás nem kívánatos.

A fentiekből látható, mennyire fontos a füstkorlátozó szelep megfelelő működése, helyes beállítása. (A helyes működéshez elengedhetetlen, hogy a szelep a motoron is megkapja a szükséges információt, pl. a töltőnyomást, tehát a vezetékeknek jól kell működniük.)

 
bmelab_29_04.jpg

ADA/ALDA emulátor

További vizsgálati lehetőségek


A fenti (hagyományos) vizsgálati eljárásokon felül lehetőség van alternatív tüzelőanyagok befecskendező rendszerekre gyakorolt hatásának vizsgálatára is. Erre a célra szolgál a porlasztási kép vizsgáló kamra, a nagysebességű kamerával felszerelt vizsgáló berendezés. Akár motorfékpadi vizsgálatok előtt-után is végezhetők mérések az elváltozások felderítésére.

 
bmelab_29_03.jpg